BESZÁMOLÓ: Erasmus+ 2018 KOZMA

BESZÁMOLÓ
Erasmus+ 2018 KOZMA
2017-1-HU01-KA102-035817 számú pályázat

Milánó
2018. március18. – április 08.

Pályázatírás
2016 őszén vettem fel a kapcsolatot a 1CEBA pályázatíró céggel. Az ő segítségükkel készítettem el a pályázatot, ami 2017 februárjában került feltöltésre.
2017 májusában érkezett meg az értékelés. A 2017-1-HU01-KA102-035817 „Kozmás diákok Olaszországban” pályázat 50 ezer eurós támogatást nyert. Az összegből 30 diák 3 heti szakmai gyakorlatát kellett megszervezni Milánóban.

A csapat összeállítása
Már májusban kiírtam a belső pályázatot az iskolában. (Az eredeti terv szerint 2018 októberében zajlott volna a mobilitás)
A pályaművekben, egy adatlap kitöltése mellett, motivációs levelet kellett a diákoknak írniuk, melyben megindokolták nem csak azt, hogy miért szeretnének részt venni a projektben, hanem azt is, hogy részvételükkel mit nyer a csapat.
A felhívásra 99 pályamű érkezett.
A pályázatokat először objektív szempontok szerint, az e-napló alapján értékeltem: Igazolt és igazolatlan hiányzások, tanulmányi eredmény.
Második körben, a bent maradt diákokat az osztályfőnökök és a szakmai (elméleti és gyakorlati) tanárok értékelték.
A legjobbnak ítélt, az osztályfőnök által támogatott és a szakmai tanárok szerint is alkalmasnak talált diákokat hívtam be angol nyelvű elbeszélgetésre. Ebben a fordulóban Hárosi Nikolett volt segítségemre.
15+2 faipari technikus és 15+2 dekoratőr szakos tanulót választottam ki.
A 34 diák angol nyelvű „application form”-ot írt, melyben részletes leírást adtak eddigi tanulmányaikról, tapasztalataikról, angol nyelvtudásukról, elképzeléseikről. Ezeket az olasz partner felé továbbítottam.

 

Kísérő tanárok, a kiutazás sorrendjében:
Nagyné Matusek Irén
Mint projekt koordinátor, számomra egyértelmű volt, hogy személyesen is részt veszek a programban.
Veres Renáta
Fiatal, független kolléganő, perfekt angol és német nyelvtudással. Minden munkáját pontosan, precízen végzi, a diákok elfogadják, szeretik.
Ez volt az első komoly feladata, nagyszerűen helytállt.
Hamar Zoltán
A tavaszi szünet idejére váltotta le Renátát. Mint szakmai vezető, új minőséget hozott a gyakorlat kivitelezésébe.
Hárosi Nikolett
Angol szakos kolléganő. A felkészüléstől kezdve részt vett a projektben. Körültekintően vezette a gyakorlat záró hetét.
Tímár Péter
Szakoktató. Az utolsó héten látta el sikeresen a szakmai tanári feladatokat.

 

Előkészítés
Az intenzív előkészítés február elején kezdődött.
A diákok számára kiosztottam az OLS licenceket, és mindannyian elvégezték a bemeneti angol nyelvi felmérést.
Az eredmények ismeretében kiosztottam az OLS online kurzusok licenceit is, így az utolsó hetekben lehetőségük volt önállóan is gyakorolni.
Iskolapszichológusunk Simkó Zsófia segítségével csapatépítő tréningeket szerveztem. 3-3 alkalommal a fás illetve dekoros csapat külön dolgozott, az utolsó két foglalkozást a 34 főnek közösen tartottuk. A csapatépítés irányvonala az ismerkedés – önbizalom – egymásba vetett bizalom volt. A foglalkozásokon a kísérő tanárok is részt vettek, időbeosztástól függően. A későbbi tapasztalatok alapján azt mondhatom, hogy a program sikerét a csapatépítés óriási mértékben támogatta.

 

 

Partnerek
A 1CEBA a szervezést az olaszországi EVOLVO céggel közösen végezte.
Az ő segítségükkel vettük fel a kapcsolatot az AIG Ostello Piero Rotta diákszállóval, ahol a három hetes mobilitás alatt megszálltunk, és a cégekkel, akiknél a szakmai gyakorlat zajlott.

Cégek és a hozzájuk beosztott diákok:
Dolphin Soluzioni Informatiche Bejczi Vanda, Csellár István, Ispán Boglárka, Szántó Nikolett, Kecskeméti Kristóf
Punto Luce Katona Kristóf, Balogh Benedek, Petrok-Hanmer Péter Zsolt, Zalányi Bence Ferenc
Yatta Nagy Anna Sára, Rádi Alexandra
Vectorealism Görcz Dániel István
Temporiuso Böröcz Barnabás, Krichenbaum Dominik, Makádi Tünde, Biró Róbert, Csizmadia Péter
Ceballos Margarita Ladányi Dorottya, Litkei Nóra
Woodhouse Hotel Gáspár Csongor, Dézsi Bianka, Szalay Evelin, Krizsán Dóra, Petróczi András
Creocasa Baukó Gábor, Ficze Barnabás
Purelab Kecse Henrietta, Nyíri Rebeka
Bluekitchen Bíró Anita, Becze Mónika

 

Mobilitás
A mobilitásra végül 2018. március 18 –április 08. között került sor. Az eredetileg tervezett őszi időpontban nem tudtunk volna egy helyen megszállni. Mivel a kiválasztott diákok életkora 16-23 év volt, ragaszkodtam a közös elhelyezéshez, még a jelentős csúszás árán is.
Az utazást a Flying Turtle cég 35 fős autóbuszával valósítottuk meg.
A szálláshely egyszerű, mi több szegényes volt, az étkezés egyhangú.
Az érkezés volt a legnehezebb része az útnak. A fáradt, elcsigázott gyerekek csalódottak voltak, fontos volt, hogy tartsuk bennük a lelket. Az is bebizonyosodott számomra, hogy a kiválasztásnál a pszichikai szempontok legalább olyan fontosak, mint a szakmaiak. (Ez a kísérő pedagógusok személyére is vonatkozik.)
Az első napon az EVOLVO munkatársai orientációs napot tartottak. Ez az esemény fordulópontot hozott a hangulatban. Az érdeklődés a szakmai program felé fordult, a körülményeken sikerült felülemelkedni. Az elkövetkező napokban a csapat munkakedve felfelé ívelt és a lelkesedés kitartott az utolsó napokig.
Második naptól következetes napirendet vezettünk be.
7:00-8:00 Reggeli, az ebéd szendvicsek elkészítése.
Önálló utazás a munkahelyekre, 4-6-8 óra munka (Munkahelytől függően)
Délután szabad program
19:00 Közös vacsora.
20:00 Meeting. Tapasztalatok összegzése, munkanapló írása, feszültség oldás.
Ettől a napirendtől csak a hétvégéken tértünk el. A csapat fegyelmével, a teljes három hét alatt, maximálisan elégedett voltam.
A hétvégeken izgalmas, kalandos programokat szerveztünk Milánóban (Duomo bejárása, da Vinci Múzeum, Természetrajzi múzeum, Navigli) illetve kirándulást a comói tóhoz.
Ezek mellett a diákoknak volt lehetőségük önálló programokat is szervezni, így a lányok bejárták az összes modern képzőművészeti múzeumot, néhány szerencsés sors kegyeltje bejutott a Santa Maria Della Grazie templomba és megnézhette Leonardo utolsó vacsoráját. A fiúk közül sokan inkább az Alfa Romeo Múzeumot tüntették ki figyelmükkel, illetve három nagykorú diák eljutott a bolognai Lamborghini gyárba is.

 

Tapasztalatok
1,
Az Erasmus programban részt vevő munkahelyek nem feltétlenül képviselik az ország iparának csúcsát.
A diákjaink kisebb része dolgozott színvonalas munkahelyen, komoly feladaton. (Vectorealism, Creocasa, Yatta).
A munkaadók közt volt aki segédmunkára alkalmazta a diákokat (Woodhouse, Temporiuso).
Mások alibi feladatokkal leültették őket egy számítógép elé (Dolphin, Bluekitchen, PureLab).
Egyedi volt a Punto Luce templom, ahol az evangélikus lelkész baráti kapcsolatot alakított ki a csapatával, közösen dolgoztak a hobbiműhelyben, együtt étkeztek a lelkész családjával, sőt a srácok a húsvéti ünnepségekre is meghívást kaptak.
2,
A nyelvi kommunikáció fejlesztésének teljesen új dimenziót nyit a külföldön elvégzendő feladat és az otthontól távoli helytállás.
3,
A tanulás egyik legmagasabb szintje az utazás. A személyes tapasztalat semmivel sem pótolható. A diákjaink egy része most járt először külföldön. A három hét alatt bejárták a várost, megismerték szép és kevésbé szép arcát is. Felelősséget vállaltak önmagukért, egymásért. Életre szóló élményeket szereztek.
4,
A külföldi partnercég jelenléte költséges, de nagyon hasznos. A helyismeret, a cégekkel való rugalmas kapcsolattartás, a papírmunka ütemezése, felmerülő problémák kezelése sokkal egyszerűbb volt az EVOLVO-val.
5,
Bajban, nehéz helyzetben óriási erőt nyújt a csapat. Az esti meetingeken kérés nélkül megjelent az összes diák, együtt sírtunk, együtt nevettünk. Olyan összetartó és támogató volt a közösség, amit itthon, a komfortzónán belül nagyon ritkán tudunk megtapasztalni. Nagyon jó érzés volt Kozmásnak lenni, nagyon jó érzés volt magyarnak lenni.

Összegzés
Rengeteg munka árán, sikeres projektet zártunk.
Amennyiben az idei (vagy bármely későbbi) pályázatunk támogatást nyer, kisebb korrekciókkal, de hasonló elvek mentén szeretném azt megvalósítani.
2018-as pályázatunk címe: „Kozmás diákok újabb megmérettetése” a cél: Bécs, Barcelona.

 

2018. 04. 15.
Matusek Irén