VI. Országos KIP Nap

VI. Országos KIP Szakmai Nap

A szakmai találkozó helyszínének újra a Budapesti Komplex SZC Weiss Manfréd Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (1211 Budapest, Tanműhely köz 7.) adott otthont, 2018. május 11-én.

A szakmai nap célja az volt, hogy bemutassuk a KIP mérföldköveit, újabb eredményeit, továbbá az innováció fontosságát az oktatásban.
A tanácskozás résztvevőit Valló Péter, a Budapesti Komplex SzC főigazgatója köszöntötte.
A találkozó fővédnöke, Prof. Rachel Lotan, a módszer kidolgozója, levélben üdvözölte a KIP alkalmazóit, s a téma iránt érdeklődőket.
A rendezvényt Csépe Valéria professzorasszony, az MTA kutatója nyitotta meg.
A plenáris ülésen felszólaltak:
• Pölöskei Gáborné, az NGM helyettes államtitkára
• Prof. Halász Gábor, egyetemi tanár, ELTE
• Hajnal Gabriella, a Klebesberg Központ, szakmai elnökhelyettes
• dr. habil. Nagy Emese, egyetemi docens, a KIP Módszertani Központ vezetője; a hejőkeresztúri iskola intézményvezetője

Ezt követően került sor azon minősítések átadására, amelyekkel az iskolák eddigi munkáját ismerték el.
Ebben az évben az alábbi intézmények kapták az elismerést:
• Berettyóújfalui SZC Veres Péter Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája – Balmazújváros
• Széchenyi István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Hajdúböszörmény
• Budapesti Komplex SZC Pogány Frigyes Szakgimnáziuma – Budapest
• Budapesti Komplex SZC Weiss Manfréd Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma – Budapest

A VI. Országos KIP Szakmai Nap alapvető célja, hogy az országban ezt a módszert alkalmazó iskolák tapasztalatot cseréljenek, beszámolhassanak munkájukról és megoszthassák egymással a jó gyakorlataikat, az estlegesen felmerülő problémáikat. Ezért a továbbiakban 10 szekcióban folytatódott a tanácskozás.

Mi a Komplex Instrukciós Program?

A Komplex Instrukciós Program (KIP) arra hivatott, hogy elterjesszen egy, a heterogén tanulói csoportok nevelésére kiválóan alkalmas oktatási módszert, amelyben a kognitív képességek fejlesztés mellett nagy hangsúlyt kap a tanulók viselkedésének a formálása, a szocializáció is. A módszer egyaránt alkalmas a tanulásban lemaradt, az alulteljesítő, a megfelelő ütemben haladó és a tehetséges gyerekek együttnevelésére.
A fentieken kívül a programnak pedagógusokra kifejtett hatása is érezhető, amely a tantestületen belüli pedagógiai kultúraváltásban mutatkozik meg.
A Komplex Instrukciós Program célja a közoktatási intézményekben tanulók diákoknak az osztálytermi sikerességéhez történő hozzájárulása, és az ezt célzó nevelő-oktató munka színvonalának emelése. A program alkalmazásának eredményeként jelentős változás áll be a tanulók igazolatlan hiányzásában, a bukások számának csökkenésében, az érettségit adó középiskolában történő továbbhaladásban, és az érettségi vizsga sikeres teljesítésében.
A program rövid távú terve a tanulók státuszproblémájának kezelése, a gyerekek tudásának gyarapítása, iskolai sikerességének biztosítása. A kognitív képességek fejlesztése mellett a KIP egyik bizonyított eredménye a tanulók szocializáltságában bekövetkező pozitív változás, aminek hatása a családokon belül is mérhetően jelentkezik. A program hosszú távú célja minden gyermek, különösen az alulteljesítő hátrányos helyzetű tanulók hozzásegítése a középiskolai eredményes tanuláshoz, amely a munkaerőpiacra történő sikeres belépésüket, és ezzel az ország jövőjét alapozza meg. Fontos cél a tanári kompetenciák javítása, és a tantestületen belül a pedagógiai kultúraváltás.

Megtiszteltetésnek érezzük, hogy Centrumunk egyik legszebb iskolája adhatott otthont idén is ennek a nagyszerű rendezvénynek, és reméljük, hogy jövőre ugyanitt találkozhatunk!