Special Needs and Inclusive Education
Special Needs and Inclusive Education
Projekt neve: „Yes, I Can: Special Needs and Inclusive Education”
Helyszín: Szlovénia (Ljubljana)
Időtartam: 2023.05.14-20.
Résztvevők: Wittmann-Kozma Hanna
Jakus Ágnes Éva
Beszámoló:
- 05. 15. hétfő
Megismerkedés, a hét programja, elvárások, kérdések és kétségek. Dokumentáció áttekintése.
Inkluzív nevelés fogalmának megismerése, speciális nevelési igényű gyerekek helye a szlovén oktatási rendszerben. A nemzetközi tapasztalatok megosztása.
Elvárások átbeszélése.
Inkluzív óra tervezése során alkalmazandó kommunikáció megismerése. Beszélgetés a pedagógusok és a szülők lelki egészségéről. Elvárások és valóság. A speciális igények típusai.
Városnézés Peterrel Ljubljana belvárosában.
- 05. 16. kedd
Inkluzív iskolai nevelési környezet kialakítása. A speciális nevelési igényű gyerekek és felnőttek elfogadása és nevelése. Jobb és bal agyfélteke működésének összehangolására alkalmas gyakorlatok megismerése, eszközök óvodai és általános iskolai nevelésben és oktatásban. Egyensúly, nyugalom kialakítása. Mozgás alapú megközelítés a tanulási eredmények elérésében. Technikák kipróbálása.
Jobb és bal agyfélteke összehangolása (feladatok).
Közös vacsora.
- 05.17. szerda
A speciális nevelési igényű gyerekek tanulási nehézségeinek (diszgráfia, diszlexia, diszkalkulia, diszpraxia) megismerése. ADHD-s gyerekek igényei, nehézségei. A speciális nevelési igényű gyermekek integrációja. Esettanulmányok elemzése (csoportfeladat).
Vár meglátogatása.
- 05. 18. csütörtök
A korai felismerés és megelőzés lehetőségei, együttműködés a szülőkkel.
Nagyothalló és hallássérült gyerekek és felnőttek helyzete, lehetőségei, integrációja az oktatásban.
Kirándulás Blednél.
2023.05.19. péntek
Az autisztikus sprektumzavar megismerése, Asperger-szindróma tanulmányozása.
Az ASD pszichológiai háttere, elfogadás, nehézségek és különbözőségek.
Az eszkalációs helyzetek megakadályozása, a közös munka fontossága a rendszerben.
Értékelés.
Szabad program.
- 05. 20. szombat
Értékelés és visszajelzés.
Igazolások.
Búcsú
A kurzus tanulságai számomra:
Leginkább a szemléletemen alakított a továbbképzés: minden egyes nap próbálok arra koncentrálni, hogy minden gyermek egyedi személyiség különböző igényekkel, és ezt a lehető leginkább figyelembe kell venni, még akkor is, ha az osztálylétszámok általában igen magasak.
Megismertem az inkluzív nevelés lényegét. Figyelmesebbé váltam a speciális nevelési igényű tanulók szükségletei és igényei iránt. A kollégákkal való megbeszéléseken ezt próbálom hangsúlyozni, a mindennapi tanítás során figyelembe venni.
Azáltal, hogy jobban megismerten a speciális nevelési igényeket megváltozott a szemléletem, nem okolok senkit egyes szituációk meglétéért, inkább a probléma megoldására koncentrálok.
Jobban figyelek a magam és a diákok mentális jólétére az óráimon és a szünetekben. Előtérbe helyeztem a szülőkkel való kommunikációt, kevésbé ítélkezem. Nagyon igyekszem az erősségeket hangsúlyozni, kiemelni és ténylegesen építeni rájuk.
Oktatói értekezleten számoltam be a tapasztalataimról.
Nagyon kellemes volt egy hetet különböző nemzetiségű emberekkel tölteni, megismerni Szlovénia egy kis szeletét, az angol nyelvet gyakorolni, kilépni a komfortzónámból. Feltöltődve, az új kihívásokra készen állva értem vissza. Nagy lelkesedéssel tudtam az évet zárni.
GALÉRIA
Special Needs and Inclusive Education


